Virtuel Galathea 3-projektets e-learning er en succes hos danske skolelever

tirsdag 10 feb 15

Charlotte Bay Hasager

Læs og se mere på Virtuel Galathea 3s hjemmeside

Virtuel Galathea 3-projektets hjemmeside er fuld af e-learning til gymnasier, HF og 7.-10 klasseelever. Siden besøges flittigt og har nu rundet en halv million besøg.

Ideen bag projektet er at integrere forskning, videoer, film, fotos og øvelser på en platform, der kan bruges af skolelever. Vægten ligger på naturvidenskab, teknik – og eksotiske egne af verden fra Galathea 3 ekspeditionen.

Virtuel Galathea 3 baserer sig på resultaterne fra Galathea 3 ekspeditionen, som bestod af 50 forskningsprojekter og en jordomrejse fra august 2006 til april 2007. Efterfølgende er der udviklet 94 undervisningsprojekter, som ligger på hjemmesiden virtuelgalathea3.dk.

Dansk Ekspeditionsfond stod for Galathea 3 ekspeditionen, som tiltrak danskernes opmærksomhed i 2006-2007. Galathea 3-filmene blev set af mere end en halv million danskere, da de blev vist på TV2. Et hovedformål med ekspeditionen var at stimulere børn og unge til øget interesse og læring inden for naturvidenskab og teknik. Det er det der i dag kan fejres med en halv million sessioner, dvs. besøg på virtuelgalathea3.dk. Statistisk set har samtlige skoleelever i Danmark på gymnasier, HF og 7.-10. klasse besøgt hjemmesiden. Der har været over 431.000 brugere siden sommeren 2008, og de har besøgt 1.1 millioner sider.

Skoleelever er de mest aktive brugere på virtuelgalathea3.dk. Den tværfaglige forskningsbaserede viden på virtuelgalathea3.dk gennemsøges for oplysninger af eleverne. Desuden er forskerne, der står for materialet, i direkte dialog med eleverne gennem den interaktive del af hjemmesiden.

DTU Vindenergi koordinerer virtuelgalathea3.dk på vegne af de hundredvis af forskere fra Galathea 3, journalister, lærere og daværende elever. Alle disse har bidraget aktivt til at skabe materialet på hjemmesiden. Cirka 10 forskere fra DTU Vindenergi deltog på Galathea 3 togtet og målte bl.a. CO2 i havet og luften kloden rundt. Forskerne samlede også tusindvis af satellitbilleder ind, sammen med Det Europæiske Rumagentur (ESA) og DTU Space. Alt dette materiale og meget mere er at finde på virtuelgalathea3.dk.