DTU samarbejde om Wind Atlas for South Africa

På South African Wind Energy Associations hjemmeside
kan du læse talen her.

På Udenrigsministeriets
hjemmeside kan du også læse talen her

Link til Vindatlasset samt data

Data samt vindatlasset på:
www.wasa.csir.co.za

DTU samarbejde om Wind Atlas for South Africa

Det var en usædvanlig anerkendelse af ”sterling work”, der lød fra den Sydafrikanske energiminister Mr. Dikobe Ben Martins, da han holdt sin ministertale ved den årlige vindenergikonference Windaba 2013.

Sydafrika er lige nu særlig interessant for vindenergibranchen, fordi det er det nye potentielt store marked, hvor de nu bygger store vindmølleparker og har udarbejdet en langsigtet plan.
DTU Vindenergi har siden 2009 samarbejdet med Sydafrikanske institutioner om udarbejdelse af Wind Atlas for South Africa (WASA).

Vi deltager og fremlægger vores resultater og metoder ved konferencer og workshops, herunder den årlige vindenergikonference i Sydafrika, Windaba, således også i år.

Under ministertalen ved Windaba2013 var omtalen vedrørende samarbejdet dog ganske ekstraordinær og usædvanlig. Samarbejdet om Wind Atlas for South Africa er et fremragende eksempel på, hvordan DTU Vindenergi samarbejder med landet, og hvordan forskningsbaseret sektorudvikling har stor værdi for samfundet.
Energisamarbejdet mellem Danmark og Sydafrika er beskrevet på udenrigsministeriets hjemmeside, og der findes også link til talen, som den Sydafrikanske energiminister holdt ved Windaba2013 i Cape Town den 26. september 2013, hvor han holdt sin ”key note address” ved galamiddagen under overværelse af flere hundrede deltagere fra den internationale vindenergibranche. Det usædvanlige ved talen var, at han brugte mere end halvdelen af sin tale på at omtale WASA projektet og partnerne.

Projektet bygger på vindatlasmetoden og software, der siden 1980 er blevet udviklet i Institut for Vindenergi på DTU, og anvender globale data kombineret med målinger fra 10 master opsat strategiske steder i landet.
Data samt vindatlasset bliver nu brugt af myndigheder, planlæggere, elsektoren og små samt store firmaer, der er aktive inden for vindenergi.

Projektet udføres for Sydafrikas energiministerium i samarbejde med sydafrikanske institutioner og universiteter:

• South Africa’s National Energy Development Institute (SANEDI)
• Council for Scientific and Industrial Research (CSIR)
• South African Weather Service (SAWS)
• University of Cape Town (UCT)

WASA projektet er finansieret af den danske Sydafrika-ambassade og FN’s udviklingsprogram UNDP.

Medarbejdere i WASA projektet er: Jake Badger, Andrea Hahmann, Xiaoli G. Larsen, Karen Enevoldsen samt de to kontaktpersoner Niels Gylling Mortensen og Jens Carsten Hansen