DTU-studerende har brugt vinteren på at optimere universitetets økobil, som forhåbentlig giver baghjul til de øvrige deltagere i årets Shell Eco-marathon. Blandt andet har bilen fået nyt design, og man har erstattet det tungere glasfibermateriale med kulfiber. Da de glade projektdeltagere bærer bilens overdel ind i varmen på DTU, er der ikke tale om et tungt løft, da overdelen kun vejer 6031 gram. Foto: Mikal Schlosser

Til VM med fuld karbon

onsdag 16 maj 12

Christen Malte Markussen
Udviklings Ingeniør
DTU Wind
60 17 76 99
Den 17.-19. maj deltager DTU med en nyudviklet bil i det uofficielle verdensmesterskab i at køre længst på literen, Shell Eco-marathon. Løbet har ændret karakter, da det er flyttet fra bane til offentlig vej, og det stiller nye krav til bilen. De studerende har arbejdet hårdt på at optimere køretøjet, og drømmen om endnu en topplacering lever.

Ingen kommer sovende til en topplacering blandt mere end 200 internationale hold. Det ved DTU’s hold, der deltager i Shell Eco-marathon. Stadig innovation og fokus på detaljen er nogle af de metoder, som DTU’s hold er kendt for, og i øjeblikket er ni studerende ved at lægge sidste hånd på det nye karosseri til bilen under ledelse af udviklingsingeniør Christen Malte Markussen fra kompositsektionen i DTU Vindenergi.

“Sidste år vejede vores bil omkring 112 kg. Det vil være skønt, hvis vi kan klemme den under 100 kg i år. Vi har valgt at designe bilen i en monocoque-opbygning, helt i kulfibermateriale,” siger Christen.

Monocoque-konstruktionen er uden indvendig ramme. Det er den udvendige skal, der er bærende. Altså samme koncept, som insekter benytter sig af.

“Bilen er støbt, og i modsætning til at arbejde i metal så har vi kun ét forsøg, når vi arbejder i kulfiber,” siger Christen Malte Markussen.

Bilens aerodynamik er kraftigt forbedret i forhold til tidligere års modeller. Selvom bilen er blevet større, så er luftmodstanden næsten halveret.

I år deltager DTU kun med én bil mod tidligere to modeller. Lektor Jesper Schramm fra DTU Mekanik fortæller, at ændringen af løbets karakter fra baneløb til gadeløb har givet anledning til beslutningen om at trække den slidte bil. Men det er også en strategisk beslutning.

“Vi vil hellere satse på en bil i klassen Combustion Urban Concept, da vi arbejder på at få lov til at lave en rigtig bil – altså en bil, der kan indregistreres,” siger Jesper Schramm.

Sparer seks kilogram på fælgene

Sidste år kørte bilen med fælge af aluminium. I år bliver der arbejdet på at køre med egenproducerede kulfiberfælge for at kunne spare endnu mere på vægten. Det er to studerende, Frederik Kjær Skovgaard og Mathias Rask Møller, der har udviklet fælgene, og de har allerede opnået anerkendelse med tildelingen af ’F&U prisen’ fra Plastindustriens Kompositsektion.

”De studerende har lavet en prototype, og vi har nu ’proof of concept’. Holdet har videreudviklet fælgene, men de mangler en smule, før de er klar til brug i løbet. Jeg håber meget, at vi når at få dem klar,” siger Christen Malte Markussen.

Vi skal da vinde
Bilprojektet er tværfagligt, og de studerende har tegnet, designet, bygget og selv styret kontakten til leverandører, og projektet er med til at gøre de studerende klar til at tage ansvaret for at løse komplicerede opgaver ude i virksomhederne eller på forskningsinstitutionerne, ifølge Christen Malte Markussen:

”De har virkelig tænkt ud af boksen. De har været engagerede og meget kreative. Mens holdet fra Produktion og Konstruktion har været hos os på Risø, har de vist, at de kan kommunikere, samarbejde og løse en vanskelig opgave.”

Det 28. Shell Eco-marathon bliver i år afviklet i Rotterdam, Holland. De seneste år har konkurrencen været afholdt på en lukket racerbane i Tyskland, men arrangørerne har i år valgt en rute på offentlige veje, så publikum kan komme helt tæt på de mange innovative biler, som de 227 hold fra 24 lande vil dyste i den 17. -19. maj i år.

Målsætningen for DTU-holdets deltagelse i år er klar: ”Holdet skal da vinde,” siger Christen med et smil på læben.

Af Steen Poulin Nielsen