Foto: Thorkild Amdi Christensen

Ny teknologi skal forbedre DTU’s verdensrekord

mandag 06 maj 13
|
Chassis og fælge er støbt i kulfiber. Rattet er printet på 3D-printere hos DTU. Bremsesystemet opsamler bremseenergi, der genbruges og hjælper til med at accelerere bilen. Og så er bilen blevet knaldrød. Den nye økobil fra DTU Roadrunners blev præsenteret for pressen, DTU-studerende og medarbejdere i dag. Hans Kongelige Højhed Prins Joachim var med for tiende gang.

”Den er lækker, hva’?” siger en studerende til en anden og ser ned i motorrummet på årets øko-bil, der står på Produktionstorvet på DTU og skinner i majsolen.

Rundt omkring bilen flokkes studerende for at komme helt tæt på den nye teknologi, som DTU Roadrunners har udviklet til bilen.
Prins Joachim sidder på hug ved bilen og får svar fra de studerende på sine mange spørgsmål om årets nye teknologiske initiativer.

Scenen er sat til præsentation af Dynamo, DTU’s innovative bil, der skal deltage i Shell Eco-marathon i Rotterdam om at køre flest kilometer på en liter brændstof. Bilen skal forsvare det verdensmesterskab, som DTU-holdet vandt i 2012 i ny verdensrekord med 611 kilometer på en liter brændstof.

Målet er ny verdensrekord
De studerende på DTU Roadrunners, der har udviklet bilen, har ambitioner i verdensklasse.

”Vi går efter at vinde konkurrencen. Målsætningen er, at vi skal slå vores egen verdensrekord fra sidste år ved at klare os cirka 10 procent bedre, det er cirka 670 km på én liter brændstof med de forbedringer, vi har lavet i bilen,” siger Christian Gørtz, der læser til designingeniør og er med på holdet bag Roadrunners.

Bilen er blevet 36 kilo lettere end sidste år, blandt andet fordi hele chassiset samt hjulenes fælge er fremstillet i kulfiber. Samlet er bilen nede på omkring 100 kilo, og det betyder lavere forbrug af brændstof og dermed flere kilometer på literen.

”Vi har en bil, som er let, effektiv og har meget lidt luftmodstand. Alt er optimeret på bilen, så den skal have så lidt modstand som muligt og køre så let som muligt,” siger Christian Gørtz.

roadrunners.jpg
(Foto: Thorkild Amdi Christensen)

Rattet og andre af bilens komponenter har de studerende printet på DTU’s nye 3D-printere i FabLab, og det er første gang, de studerende bruger 3D-printere i arbejdet med bilen.

”Teorien er i orden, samtidig med at de studerende får tingene til at ske i virkeligheden. Det er et projekt, der går på tværs af uddannelserne,” siger DTU’s dekan, Martin P. Bendsøe, i sin tale ved præsentationen.

Bilens fører, Bettina Kingo, styrer bilen rundt på torvet, og klapsalverne bryder løs, da hun er færdig.

”Det gik jo godt,” lyder det fra en studerende på holdet.