Ministerdrøftelser om vindenergi og fremtidens miljørigtige brændsler

tirsdag 24 nov 15

Søren Linderoth
Institutdirektør, Professor
DTU Energi

Damvad Analyse

Læs også analysen 'Forsknings- og erhvervsmæssige styrkepositioner i den danske vindenergisektor' og andre analyser her

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt besøgte d. 23. november DTU Risø for bl.a. at høre mere om, hvordan man lagrer energi samt drøfte perspektiver ved dansk forskning inden for vindenergi.

Det var rektor Anders Bjarklev, der bød ministeren velkommen, da han besøgte DTU’s campus i Roskilde for at drøfte nogle af de tekniske forskningsområder, som DTU undersøger her. Og det var en meget interesseret og lyttende minister, der bl.a. fik fremvist nogle af de tungere forskningsfaciliteter på DTU Energi.

”Dansk vindforskning og forskning inden for energilagring er vigtig for Danmarks fremtid. Der er imidlertid behov for at synliggøre betydningen af den forskning, der udføres inden for vindområdet, så en bredere kreds får indsigt i de store effekter den har for samfundet. Energilagring favner bredt, og det er vigtigt, at vi i Danmark prioriterer de områder, hvor vi har særlige styrker. På DTU Energi har jeg i dag fået illustreret det vi kan bl.a. inden for fremstilling af syntetiske brændsler,” siger Energi-, forsynings- og klimaministerens Lars Christian Lilleholt.

Førende på energiområdet

DTU Energi fortalte institutdirektør Søren Linderoth ministeren om de tre store indsatsområder på energifronten; set fra DTU’s side. De tre områder er bedre batteriteknologier, lagring af energi i materialer og sidst, men ikke mindst, muligheden for kemisk lagring.

Det sidste område giver nemlig mulighed for at tage overskydende vindenergi, omdanne det til f.eks. naturgas og derefter lagre det eller putte det ind i vores eksisterende naturgasnet. Noget ministeren lyttede interesseret til, da det vil spille fint sammen med en eksisterende infrastruktur i Danmark. Han glædede sig desuden over, at Danmark trods sin størrelse er førende på flere forskningsområder på energiområdet.

Et kig i spåkuglen

DTU Vindenergi præsenterede institutdirektør Peter Hauge Madsen ministeren for nogle af de forskningsområder, som har været med til at give Danmark en førerposition inden for vindforskning. Både når det gælder kvaliteten af forskningen, men også i omfanget af vindenergi i elnettet.

Og selvom det er svært at spå om fremtiden, gav Peter Hauge Madsen også ministeren et kig i spåkuglen, og pegede på nogle af de ting, som vil sørge for, at Danmark også i fremtiden er førende inden for vindforskning. For eksempel vil fremtidens møller kræve større rotorer, slankere vingeprofiler og så vil der skulle forskes yderligere i off-shore teknologier.

Derudover er kortlægning af støj et af de områder, som vil få fokus i fremtiden. Ikke kun for at kunne placere møllerne så man ikke generes af støjen, men også med henblik på at lave mølledesign, der støjer mindre.