Photo: Timm Becker

Vindtunnel under opbygning – klar i 2018

tirsdag 30 maj 17

Dan Christian Bak

Den nye vindtunnel på DTU Risø Campus er godt undervejs. I starten af 2018 vil den blive officielt indviet.

770 kg. Det er den mængde luft som den nye Poul la Cour vindtunnel, som bliver bygget på DTU Risø Campus kan flytte hvert eneste sekund. Vindtunnelen skal sikre dansk forskning i verdenseliten. Den sikrer også, at dansk forskning kan få højkvalitetsmålinger og at danske vindvirksomheder kan hente de absolut mest korrekte data ud for aerodynamik og den tilhørende støj til brug for design af deres egne møller.

Christian Bak, der er seniorforsker hos DTU Vindenergi, har ansvaret som projektleder for den nye vindtunnel. Om tunnelen siger han:

”Den trækker 2,4 megawatt og kan producere en jævn, støjsvag og meget lavturbulent vind. Man kan godt kalde den for en stor, avanceret hårtørrer.”

4,7 meter i diameteren
Med sin størrelse på 4,7 meter i diameteren, bliver vindtunnelen en af de største universitetstunneler i verden. Den kan levere, hvad der svarer til tre gange orkan i vindstyrke, hvis den bliver bedt om det, forklarer Christian Bak.

Om årsagen til at bygge en ny, stor vindtunnel, forklarer Christian Bak:

”Vindmøllerne er i dag blevet så store, at vi har brug for en stor vindtunnel. Aerodynamikken og støjen opfører sig anderledes i stor skala. Når vi tester aerodynamik i lille skala, så kan vi ikke bare gange op og få data, der er præcise nok til en stor vindmølle. Det er rigtig vigtigt med pålidelige og støjsvage møller. Så ud over at vi kan optimere aerodynamikken, så vi kan lave endnu mere strøm og spare endnu mere CO2, som ikke urealistisk vil være flere hundrede millioner kg CO2, så er der rigtig mange penge i vindmølleindustrien på verdensplan. Derfor er det ærgerligt og dyrt at lave fejlslutninger på baggrund af et forkert datamateriale,” forklarer han.

Det er ikke kun forskerne på Risø eller de øvrige universiteter i Danmark og Europa, som får glæde af vindtunnelen. Tunnelen kan lejes af industrien halvdelen af året specielt med fokus på vindmølleindustrien, så virksomhederne kan komme og teste deres egne prototyper.

Vindtunnelen forventes færdig i løbet af efteråret, hvor der for første gang kan trykkes på knappen. Herefter følger en testfase inden den afleveres, og i starten af 2018 kan vindtunnelen indvies.