2nd int symposium on leading edge erosion

DTU Vindenergi afholdt sit andet internationale symposium om erosion af vindmøllevinger

tirsdag 16 feb 21
|

Kontakt

Charlotte Bay Hasager
Professor
DTU Wind
46 77 50 14

Kontakt

Leon Mishnaevsky Jr.
Seniorforsker
DTU Wind
46 77 57 29

Information om symposiet

• Symposiet blev arrangeret inden for to projekter støttet af Innovationsfonden: “DURALEDGE: Holdbare forkanter til vindmøllevinger med høj hastighed” og “EROSION: Vindmøllevingers erosion - Reduktion af de største usikkerheder” og Danida-projektet "MAINTAINERGY: Maintenance and Repair Strategies for Wind Energy Development."
• 130 deltagere deltog i symposiet, som omfattede 35 præsentationer. Deltagerne kom både fra universiteter og industrien i Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Italien, USA, Canada, Kina, Finland, Italien, Spanien, Japan og Indien. Hovedpræsentationer blev holdt af førende specialister inden for erosion. Repræsentanter fra ORE Catapult (England), DNV GL (Tyskland), Sandia National Laboratory (USA), britiske, irske, hollandske, norske, italienske, spanske og amerikanske universiteter samt virksomheder Engie, Suzlon, WEICan, Wind Power Lab, METEK og andre.
Det første symposium i denne serie fandt sted for et år siden på DTU Risø Campus.
• Læs mere om dette års symposium her.

Ved symposiet diskuterede eksperter inden for emnet forkantserosion af vindmøllevinger måder at løse en af de største udfordringer inden for produktion af vindenergi.

Symposiet fandt sted online d.2.-4. februar 2021. Arrangørerne var seniorforsker Dr. habil. Leon Mishnaevsky Jr. og professor Charlotte Bay Hasager (begge DTU Vindenergi), og sessionerne på symposiet var afsat til følgende emner: karakterisering og evaluering af erosion, servicevilkår for vindmøller, forudsigelse af erosion, belægninger til og beskyttelse af vindmøllevinger samt miljømæssige klimaforhold og mulighederne for at mindske erosion.

En række præsentationer var dedikeret til emnerne: konstruerede belægninger, herunder metalliske anti-erosionsbelægninger, nanopartikler og fibermodificerede belægninger. Især to diskussioner vakte deltagernes interesse: "Kløften mellem akademiske løsninger og industrielle applikationer, og hvordan man håndterer den" og "Nye løsninger: hvilke er mest lovende?" Begge diskussioner blev ført af ledende repræsentanter inden for branchen. På symposiet blev deltagerne tillige informeret om igangsættelsen af den nye opgave fra det Internationale Energi Agentur (IEA): “Erosion of Wind Turbine Blades,” TCP Wind Task 46.

Charlotte Hasager, med-leder for IEA Wind Task 46 “Erosion of Wind Turbine Blades” og for projektet “EROSION” siger: “Det er meget udbytterigt at mødes og dele den nyeste viden med den akademiske verden og de industrielle aktører inden for erosion af vindmøllevinger, som stadig er en af de største udfordringer inden for vindenergiindustrien. IEA Wind Task 46-samarbejdet forventes at muliggøre bedre indsigt i og hurtigere løsninger på erosionsudfordringerne.”

Leon Mishnaevsky og Charlotte Hasager er enige om, at symposiet og diskussionerne gik godt online, selvom et fysisk møde ville have været at foretrække. Leon Mishnaevsky Jr., der er koordinator for de to projekter, DURALEDGE og Maintanergy, kommenterer symposiets succes: ”Problemet med erosion af vindmøllevinger er meget vigtigt for udviklingen af vindenergi. Det er også et område, hvor samarbejdet mellem specialister fra meget forskellige områder: meteorologi, aerodynamik, materialevidenskab, beregningsmodellering og kunstig intelligens er særlig vigtigt. Samarbejdet mellem specialister fra forskellige forskningsområder er vejen frem for at løse erosionsudfordringerne.”

Ignacio Martí, divisionschef for Wind Energy Materials and Components på DTU Vindenergi tilføjer: ”At løse problemet med erosion af vindmøllevinger kræver en integration af tilgange og begreber fra forskellige discipliner. Derfor vil et nyt center om forkantserosion af vindmøllevinger ved DTU Vindenergi blive lanceret 20. maj 2021 med tværfagligt fokus på miljø, materialer, aerodynamik og drift.”